We zagen het in 2002, 2008, 2015, 2018 en nu weer. Onzekere economische indicatoren zorgen voor voorzichtigheid bij de grote adviesbureaus. Het gevolg: werving- en promotiestops. Er wordt spreekwoordelijk teruggesnoeid om straks weer sneller te kunnen groeien. Een bewezen strategie die eigenlijk elke keer goed heeft uitgepakt. Tegelijkertijd zien we dat boutique consulting firms in deze jaren juist groeien.

Waarom is dat eigenlijk?

De afgelopen weken vroegen we dit links en rechts in ons netwerk. We kregen meerdere verklaringen, maar onderstaande hoorden we het meest: 

  • De portefeuille van boutiques zit anders in elkaar. Opdrachten zijn minder gevoelig voor trends of de economie en worden daarom minder snel gestopt.
  • Als opdrachtgevers voorzichtig worden, neemt de vraag naar alleskunners af en zoeken ze vooral naar diepe expertise (in sectoren of functioneel). Daar sluit de opbouw van boutiques doorgaans beter op aan.
  • Ook vragen opdrachtgevers vaker naar meer ervaren adviseurs. Het leveragemodel van een boutique is vaak een ruitvorm (i.p.v. een piramide). Dat betekent een brede laag ervaren medioren en senioren. En dus minder junioren. Dat sluit in deze tijden dus heel goed aan op wat gevraagd wordt.
  • Omdat de grote bureaus (even) minder hongerig zijn naar mensen zijn er gewoon veel meer kandidaten in de markt en plukken boutiques daarvan de vruchten (om maar even in de landbouw metafoor te blijven).

Het is dus een vraag én aanbod gedreven ontwikkeling.

Hoe dan ook: kansen genoeg voor iedereen. We hebben in Nederland immers nog steeds een netto-tekort aan consultants. Op alle niveaus. Er zullen waarschijnlijk wel wat mensen (moeten) switchen van grote bureaus naar boutiques.

En dat is helemaal geen ramp.